Annons:
Etiketterdjurmiljönatur
Läst 3257 ggr
Magi-cat
8/2/18, 1:00 PM

Invasion av nyckelpigor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni också sett ovanligt mycket nyckelpigor denna varma, torra sommar? Det har sin förklaring:

"Ibland kan en strand invaderas av nyckelpigor. De är desperat berättar Peter Wärmling, författare till Nyckelpigor i Sverige - en fälthandbok.

De hade en gynnsam sommar året före och vintern var stabil. Då blir de så många att det blir matbrist. Det tvingar dem att flytta - kanske över Öresund."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1027&artikel=7009345

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
8/2/18, 2:37 PM
#1

Jag har varit med om det en gång.

Vi åkte med sonen färjan över till Danmark för att ta oss till Skagen en sommar. På färjan satte sig en liten nyckelpiga på sonens arm och jag minns att det var den första jag sett det året.🙂 Gulligt tyckte jag då men visste inte vad som väntade…

Vi hyrde cyklar framme i Skagen och cyklade ut till "grenen" med matsäck och badkläder och då började det bli fler och fler nyckelpigor. Först i början var det bara charmigt men snart mer och mer äckligt. Sista sträckan så skvätte det när någon bil körde om oss för de körde i en sörja av nyckelpigor.

De få stackars växterna på den långa stranden som vresrosor var alldeles röda och vi gick så det knastrade under fötterna och hela naturen var rödfärgad av nyckelpigorna.

Vi fick dra upp tröjorna över munnen för att de var i ansiktet också.

När vi väl kom ut till toppen av stranden där två hav möts så var det en aning färre nyckelpigor så vi badade och njöt av dagen i alla fall men vi fick äta vår matsäck försiktigt så att vi inte råkade få i oss en liten piga😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
8/2/18, 8:17 PM
#2

#1 Wow, intressant!

Fantastiskt att det kan bli så många av de små sötnosarna!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
8/2/18, 9:18 PM
#3

Ja just då var de helt plötsligt inte så söta. Märkligt också att det var så lokalt . Fascinerande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Carmarino
8/11/18, 10:33 AM
#4

Har också varit med om något liknande. Två gånger faktiskt. En gång på Bornholm, vid Hammershus borg. Gräsmattorna var mer orangeröda än gröna. Andra gången var på stranden i Torekov. Det låg drivor av nyckelpigor där.

Så jag håller med Maria om att de inte är fullt så söta längre när de kommer i sådana mängder.

Det verkar som om de mest håller sig i närheten av vattnet. För några år sedan var det också "nyckelpigeinvasion", fast inte fullt lika intensiv. Där jag bor var det inte särskilt många men nere i stan, inte långt från vattnet, var trottoarerna fulla med nyckelpigor. Det var inga drivor, men det var väldigt svårt att undvika att trampa på dem, för det var inte många centimeter mellan dem.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
8/11/18, 5:19 PM
#5

I kontrast till detta har jag hört och läst att många sett färre nyckelpigor än vanligt i år…När jag tänker efter har jag inte sett så många heller…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
8/11/18, 5:21 PM
#6

#5 Nej när du säger det så vet jag knappt om jag sett någon???

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Magi-cat
8/11/18, 5:37 PM
#7

Knappt någon alls! Vi brukar ha rätt gott om dem!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/13/18, 8:25 PM
#8

Jag har inte sett någon nyckelpiga jag heller i år. 😕

Magi-cat
8/13/18, 8:32 PM
#9

😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
8/14/18, 8:51 AM
#10

Hade lite bladlöss på en blomma på kolonilotten. En vän tyckte att jag skulle försöka bli av med dem, men jag sa att det brukar komma nyckelpigor, och dom behöver mat. Och nästa gång vi var där, så fanns det nyckelpigor på växten.

Magi-cat
8/14/18, 9:25 AM
#11

#10 Så fint tänkt! 🌺❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: