Annons:
Etiketterteknikfysikkemi
Läst 652 ggr
Huygens
7/24/18, 12:38 PM

Global Uppvärming flyttar Jordens magnetiska poler

Det är väl en intressant fråga.

Är det människans Globala Uppvärmning som får dom magnetiska polerna att sakta flytta sej?

Eller är det något annat som får dom magnetiska polerna att röra på sej?

Annons:
[VSK]
7/24/18, 12:59 PM
#1

Det är viktigt att veta varför vi har magnetiska poler och det beror på att vi har fysiska aktiviteter under jordskorpan (kärnan). När jorden har dött och blir en kall planet så har vi inga magnetiska fält kvar. Möjligtvis kanske ytterst lite magnetiska fält.

Att de magnetiska polerna byter plats lite då och då är inget nytt fenomen. Det har hänt förr och kommer att hända igen så länge jorden lever. 

Så jag valde annat som alternativ. Hade kunnat välja Nej, Global Uppvärmning har inget att göra med polförflyttningarna oxå för den delen.

Huygens
7/26/18, 1:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har inte hittat någon källa som säger att magnetiska polerna har flyttats av Global Uppvärmning, men det finns påståenden att dom geografiska polerna flyttats av Global Uppvärmning.

Principen påstås vara att när isen smälter och rinner ut i havet, omfördelas jordens massa och geografiska polerna flyttar på sej. Problemet är dock att geografiska polerna hela tiden flyttar på sej pga nutation (norsk wiki).

Jag hade problem att hitta en bra bild som visar nutation. Det är som om nätet blivit renstädat på alla bilder som visar nutation, som är en del av rörelsen i precessionen. Kanske förtjänar nutation en egen tråd?

Flyttar sej geografiska polerna pga smaältvatten som omfördelar sej? Tillåt mej tvivla. Smältattnet sprider sej överallt i jordens hav och även om mer smältvatten hamnar i Stilla Havet än på andra platser, är det otroligt att det skulle påverka polerna mätbart. Den del av precessionen som är nutation förflyttar dock polerna, dvs jordaxelns lutning, automatiskt med en cykel av 41 000 år (wiki) på ett troligtvis osymmetriskt sätt. Jordaxelns lutning varierar därför mellan 22,1o till 24,5o pga nutation.

Påståenden i media att geografiska polerna flyttar sej pga Global Uppvärmning och inte pga nutation:

Scientific American, 2013-05-14
New Scientist, 2013-12-13
Scientific American, 2016-04-08

Nedan är en public domain-bild som visar nutation (stavat Nutación) och som finns på wikimedia. Den lilla röda pilen visar nutationens rörelse idealiserat och den vågformade banan symboliserar nutationsrörelsen. Jorden har dock en mycket långsam och något osymmetrisk nutation, där en full nutationscykel verkar ta längre tid än ett helt precessionsvarv.

Magi-cat
7/26/18, 2:26 PM
#3

Det var en del egendomliga alternativ du hade. 🙂

Lägg gärna denna typ av frågor på OF istället.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: