Annons:
Etikettövrigt
Läst 935 ggr
Magi-cat
7/23/18, 4:05 PM

Vad är värmeslag?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här sommaren 2018 är extrem på flera sätt. Det är varmt och värmen verkar orka hålla sig kvar än ett bra tag…

Många, djur och människor, far illa i värmen. Särskilt barn, gamla och sjuka är utsatta för risker.

Värmeslag (=solsting, termoplegi eller helios) är när kroppstemperaturen på kort tid höjs till onormala nivåer. Detta är livsfarligt och kräver läkarvård!

Ofta hänger tillståndet ihop med vatten- och saltbrist, vilket försvårar det ytterligare. 

Typiskt är ett mycket varmt väder när kroppen absorberar hettan i omgivningen utan att svalkas ner, svettas och kompenseras inte för vätskeförlusten.

Symptom:

Symptom man kan observera är att den drabbade personen svettas lite eller inte alls, huden är röd, varm och torr.
Den drabbade känner yrsel, trötthet huvudvärk och har en allmän sjukdomskänsla.
Andra symptom kan vara irritation, ostadig gång och onormalt beteende.

Kroppstemperaturen kan stiga till över 40 grader.

Senare får personen medvetanderubbningar, blir svår att få kontakt med och kan svimma.

Åtgärder:

Omedelbart till sjukhus, eller helst innan det går så långt!
I väntan på vård: Ta den sjuke till skuggan, svalka av kroppen och ordna luftdrag genom att fläkta. Lägg t.ex. en våt handduk om huvudet.
På sjukhuset får den drabbade dropp med salter och näring.

Förebygg värmeslag genom att dricka mycket och undvika kroppsansträngning.

Tänk också på djuren. Lämna dem ALDRIG ens för en kort stund i en varm bil och se till att de dricker mycket vatten. Håll dem i skugga om möjligt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmeslag

http://www.doktorn.com/artikel/v%C3%A4rmeslag-viktigt-med-snabbt-agerande

https://www.1177.se/Ostergotland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Varmeslag1/

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Lussan20
7/23/18, 4:27 PM
#1

Mycket viktigt inlägg! Hundar i varma bilar är hemskt! Tänk på att asfalten blir mycket het att hundar bränner tassarna. Hundar har det bäst hemma då temperaturen är över 25+. Mvh/WL

Magi-cat
7/23/18, 4:33 PM
#2

#1 Så sant! Man skulle kunna tro att det är allmänt känt, men ändå ser man dem, instängda i bilar där temperaturen snabbt stiger…

Men de flesta ser förstås väl till sina husdjur. Här lever samhället upp om kvällarna när "alla" är ute på kvällspromenad med vovvarna. 🐶🙂

Mina katter ligger helst inne på ett svalt golv…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
7/23/18, 4:43 PM
#3

Jättebra skrivet. Får jag länka hit inne på Hälsa?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
7/23/18, 4:49 PM
#4

#3 Tack Maria! 🌺Länka gärna. 🙂

Det är ju ett aktuellt ämne…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: