Annons:
Etiketterårstiderväderlek
Läst 3087 ggr
Magi-cat
2018-07-21 18:43

Extremsommaren 2018

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den varma och torra sommaren 2018 kommer att gå till historien.
Även om det s.k. mannaminnet är kort särskilt när det gäller väder, så verkar det inte vara någon som kan dra sig till minnes en liknande sommar. Jo, sommaren -55, säger många äldre. Den var så här, torr och varm. Men den började inte redan i maj…

För varmt är det, 30 grader i en stor del av landet hör inte vanligheterna. Inte heller att semesterfirare tjuter av glädje när det börjar regna! 

Torkan skördar offer, de vilda djuren har det svårt, blir törstiga och stressade av värmen. Folk uppmanas ställa ut vatten åt dem, och det gör vi så gärna!

Och så bränderna… I skrivande stund pågår 68 bränder i svensk terräng. 

Vad beror det här på? Slump - eller en försvagad Golfström?

En intressant och lite skrämmande aktuell studie i Nature Communications visar att vi kan få se mer av extremvarma somrar (och lika kalla vintrar) i fortsättningen i Europa.
Det är just vad som hände för 12 000 år sedan när Golfströmmen också försvagades markant.

"Om Golfströmmens transport av varmt havsytevatten försvagas ytterligare, så som det har observerats och även modellerats, kommer bildandet av ett stabilt högtrycksområde vara mycket vanligare och även öka i intensitet. Detta kan i framtiden leda till ännu kraftigare värmeböljor än de som klimatmodellerna hittills har simulerat, säger Frederik Schenk, huvudförfattaren av artikeln och forskare vid Bolincentret för klimatforskning vid Stockholms universitet."

https://www.su.se/forskning/profilomr%C3%A5den/klimat-hav-och-milj%C3%B6/f%C3%B6rsvagning-av-golfstr%C3%B6mmen-kan-leda-till-mycket-varma-somrar-i-europa-1.383244

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Stallmima
2018-07-21 19:10
#1

Undrar vart man kan hitta statistik på varma/kalla somrar och egentligen alla årstider bakåt i tiden. Inte bara ett genomsnitt utan det som nu hög värme flera veckor i sträck. Googlat runt som en galning men inte hittat något som passar  🤔

Lussan20
2018-07-21 19:31
#2

Ä,ven om vissa år haft värmeböljor har det varit lite regn och svala nätter.Nu är det varmt dygnet runt!

Mina föräldrar begravdes  båda i maj 2008 och 2012, det var 30+ båda dessa dagar, jag tycker det är ovanligt med denna värme i maj månad?

Jag är 70 år och minns vissa somrar då vi var på Gotland och det var varmt hela Juli. Ett år i Skagen hade vi en Värmebölja i flera veckor folk låg vid havet som vid Rivieran.

Det känns som det kommer oftare och oftare. fyra mil härifrån har det varit tromber som slitit upp tallar med rötterna efter lokala regn. Ett år minns jag det kan ha varit på 70 talet, då var det 28+ sista augusti, vi var och badade, nästa dag var det frost. Man förstår missväxtåren då folk utvandrade till bla USA.

Man kan ju hoppas att detta går i cykler och att Golfströmmen håller sig på plats.

Tänker på djuren, naturen och gamla som lider så i värmen. Jag lovar att inte klaga på regnet då det kommer utan skaffa bra stövlar och regnkappa och bara njuta  av varje stänk…..Mvh/WL

Stallmima
2018-07-21 19:46
#3

Det enda jag kan minnas var 1996, den sommaren var både jättevarm och jättekall. Förhoppningsvis minns jag rätt  😛

Magi-cat
2018-07-21 21:51
#4

SMHI har mycket statistik att ta del av.

Här är t.ex. om värmerekorden under årets majmånad:

"Ur geografisk synvinkel har rekorden med avseende på månadsmedeltemperatur slagits i nästan hela landet utom i nordligaste Norrland (se figur ovan). Att gamla rekord slås över ett så stort område är mycket ovanligt."

https://www.smhi.se/bloggar/vaderleken-2-3336/maj-2018-februari-1990-och-maj-1867-tre-verkligt-extrema-manader-1.137081


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
2018-07-21 21:56
#5

År 1994. Björken fick löv två gånger då bladen föll av efter ett tag mitt på sommaren. Jag kan dock inte minnas att det var så många skogsbränder som i år, där det verkar finnas en agenda för NATO.

Magi-cat
2018-07-23 21:35
#6

Klass 2-varningar för temperaturer på 33 grader eller mer har utfärdats för vissa län. Det är även extremt stor brandfara och i en del områden råder vattenbrist.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngjA1J/smhi-utokar-vadervarningarna--mycket-hog-varme


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Lussan20
2018-07-24 08:01
#7

Vi ska inte förlita oss på andra länders hjälp, för se hur det brinner överallt. Nu i Grekland, se dagens tidningar. Vi får skaffa vår egen park av helikoptrar, flyg och brandbilar. Utbilda de unga till brandmän. Ta från andra områden och skaffa det vi behöver. Jag bor där värmen ska bli som värst dessa dagar. Det är onaturligt med denna värme. Man hoppas att det vänder snart nu…Mvh/WL

Magi-cat
2018-07-26 11:33
#8

SMHI utlovar 34 grader idag…😓

Totalt eldningsförbud råder, vilket inte var en dag för tidigt! ☀️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2018-07-26 12:13
#9

Eldningsförbud, utegångsförbud, för mig, hunden orkar inte , mitt hjärta jämrar sig. Fläkt , kall dricka våta handdukar gäller. Vi ska få ca 33+ idag. Någon klipper det bruna gräset nu?  Hoppas på de utlovade regnskurarna i helgen, men törs inte ta ut något i förskott! Våra resor denna sommar inställda pga värmen. Jag ska aldrig klaga på regn, snö och slask! Jag lovar. Mvh/WL☔️😓

Magi-cat
2018-07-26 12:22
#10

#9 Påminner när det blir kallt, snö och slask. 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lussan20
2018-07-26 14:05
#11

Ja gör det, för lovat är lovat! Kan se mig halta omkring i slasket, med värkande höfter. Mumlande mellan tänderna, -jag har lovat Magi-cat- inte klaga, inte klaga, hihi!😂

Magi-cat
2018-07-26 14:24
#12

😂 Osvuret är nog bäst, som man säger…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Stallmima
2018-07-26 15:50
#14

Förhoppningsvis har värmeböljan lugnat sig till början av augusti (enligt väderkarta)  och det blir lagoma 20-25 grader   😃 ☀️

Magi-cat
2018-07-26 15:56
#15

Åh, lagom vore skönt.🥵


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
2018-07-26 16:20
#16

Åh, lagom är bäst. Sitter här och fryser med en blöt handduk över huvud och axlar och en isglass i munnen.

Magi-cat
2018-07-26 16:21
#17

😃🥶


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-07-27 12:03
#18

En ökning av värmerelaterade vårdärenden har iakttagits. Samt en fördubbling av insekts- och andra djurbett.

"Kenny Lorentzon manar till förebyggande tänkande vid en sommar som denna. Det innebär att dricka mycket vatten, använda flytväst på sjön, hålla uppsikt över badande barn samt att man ser till att skydda sig mot insekter och ormar.

– Det är också bra att ha sin telefon till hands så att man snabbt kan larma om olyckan är framme, säger han."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BJXW77/sos-alarm-larmar-kaos-i-skuggan-av-den-historiska-hettan


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-07-31 19:31
#19

Vem kunde tro att fläktar och vätskeersättning skulle bli bristvaror? 🙂

Men nu vänder det snart…

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vader-5


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-08-01 21:37
#20

Nu kan vi summera julivädret och konstatera att det var inte bara som vi tyckte det var varmt, det var den varmaste julimånad som uppmätts!

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/08/01/nytt-varmerekord-for-juli-manad-i-lappland-cirka-5-grader-varmare-an-normalt

Alla fläktar har tagit slut…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Loris M
2018-08-02 10:54
#21

På tal om det som nämns ovan, att inte klaga på snö och slask… precis min tanke just nu. Jag försöker verkligen memorera hur jobbigt det känns. 😓

Det känns inte naturligt med den här extrema värmen och vi är så ovana här i Sverige. Många äldre drabbas hårt. Jag har en granne i 85-årsåldern som åkt in akut två gånger de senaste två veckor p.g.a. hjärtbesvär och andra komplikationer som kommer med värmen. Inte roligt alls.

Magi-cat
2018-08-02 11:07
#22

#21 Det är jobbigt för de äldre och sjuka som ofta inte heller dricker tillräckligt mycket självmant. Jag vet inte om de tänker tillräckligt på det inom vården?

Fast inte bara de äldre…Hörde just om förskolor där det är 30 grader inomhus…Hur orkar personalen vara skärpta i den värmen?

Jag märker själv att jag inte tänker speciellt kallt och klart. Men jag har lagt bilder på snö och is på datorns skrivbord. Det ger viss lindring. 😃🥵


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2018-08-02 11:11
#23

Smart med bilder på snö och is. Man kan alltid lura hjärnan. 😃

Jag läste också om förskolor som hade det extremt varmt inomhus. Det blir inte heller lättare av att vi ska vara sparsamma med vattnet. Annars kan man ta fram vattenspridare så barnen kan svalka sig och leka i vattnet. Det gjorde vi ofta på sommaren när jag jobbade i förskolan.

Magi-cat
2018-08-02 11:32
#24

Vattenspridare är alltid populärt, om det inte är bevattningsförbud förstås. ☔️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-08-04 07:35
#25

Svårt att sova i värmen?

Kanske det här exemplet är något för svenska supermarkets att ta efter?😃🥶

"Extremhettan har inte undgått någon och för många har det inneburit svårigheter att sova om nätterna. Därför kan den som är desperat efter en sval natt kanske vara sugen på en tripp till Helsingfors i Finland.

Där kommer nämligen butiken K-supermarket i Norra haga att arrangera en övernattning natten mellan lördag och söndag, något Hufvudstadsbladet rapporterat om. De har skapat ett event på Facebook för denna tillställning.

”Många kunder har efterfrågat om att få sova i vår kyldisk”, skriver butiken på sin Facebooksida.

Evenemanget var ursprungligen tilltänkt till lokalbefolkningen men då intresset varit så stort har butiken fått begränsa antalet övernattare till 100 av säkerhetsskäl."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1Av5j/butiken-bjuder-in-till-overnattning--for-den-som-vill-sova-svalt


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-08-05 09:01
#26

Det är inte bara gott med den varma badsommaren…

Det varma vattnet i sjöar och vattendrag kan öka risken för badsårsfeber! Det är en allvarlig sjukdom som kan ge blodförgiftning och t.o.m. orsaka dödsfall. I riskgruppen befinner sig de som har sår på kroppen och särskilt om de är äldre och/eller har nedsatt immunförsvar.

Det finns risk att vi får se mer av denna typ av infektioner med stigande vattentemperatur:

"Vibrio pekas ut som en "klimatbakterie" eftersom den växer till när temperaturen i vattnet stiger."

http://www.vimmerbytidning.se/nyheter/risk-for-badsarsfeber-vissa-ska-inte-bada-om5400901.aspx


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-08-06 08:12
#27

Den varma och torra sommaren ställer till det för jordbrukare.

Här var det gammaflyet (en fjärilsart) åt upp rybs-skörden. "Lösningen" blir att tillåta besprutning även med vanligen förbjudna bekämpningsmedel…

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/08/06/gammaflyets-larver-at-upp-thomas-antas-odlingar-i-lapptrask-i-ar-mina-rybsfalt-ar


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2018-08-08 19:47
#28

Det är inte bara varmt. Det är inte bara extremvarmt.

Det är kanske jordens jetströmmar som ändrar sig. "Vi" kan ha passerat en gräns som vi inte ville passera. 

" Om vi fortsätter som i dag, med ökade utsläpp varje år, riskerar vi att om bara 30 till 50 år passera en planetär gräns någonstans kring två grader. Vi är redan vid 1,1, vi rör oss väldigt snabbt mot två – i närtid skulle vi riskera att passera en tröskel som oundvikligen leder oss in på en väg som tar oss mot en het planet, säger Johan Rockström.

– Vi är obehagligt nära. Vi är dessutom redan intecknade för 1,5 graders uppvärmning, eftersom det är tröga processerna att öka temperaturen och eftersom det finns så mycket värme lagrad i havet, men också på grund av att vi blivit duktigare på att ta bort och undvika luftföroreingar som kyler planeten. "

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/J1ALyR/mardromsscenariot-vi-har-kanske-bara-en-halv-grad-kvar


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-08-08 21:19
#29

2 grader varmare - och jorden kan bli obeboelig…

"Forskare har nu i en nypublicerad studie i Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) uppskattat att gränsen för när bollen kan sättas i rullning ligger runt två graders uppvärmning – alltså ungefär samma gräns som världens länder kommit överens om att försöka hålla sig under enligt Parisavtalet.

Slutsatsen är enligt forskarna att riskerna är större än man tidigare trott om världen inte lyckas hålla sig till Parisavtalet – och helst med bred marginal. Just nu bedöms världens klimatpolitik bara räcka till att dämpa den globala uppvärmningen till närmare tre grader."

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/stanna-uppvarmningen-pa-tva-grader-annars-kan-jorden-bli-obeboelig

Viktigt, viktigt! Miljön, allas vår underbara jord är inte bara till prydnad - vi får INTE förstöra den!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2018-08-10 22:01
#30

En väldigt lång och inte så upplyftande artikel om Jorden som kan bli obeboelig. De skriver en hel del om temperaturhöjningens  effekter. 

"Människor är liksom alla däggdjur värmeaggregat: för att överleva måste vi svalka oss regelbundet, precis som hundar flämtar. Det kräver att temperaturen är låg nog för att luften ska kunna fungera som kylmedel och avlägsna värme från huden så att aggregatet kan fortsätta fungera.

Vid sju graders uppvärmning skulle den processen bli omöjlig i en stor del av områdena nära ekvatorn, särskilt i tropikerna där luftfuktigheten förstärker problemet. I till exempel Costa Ricas djungler där luftfuktigheten regelbundet stiger till 90 procent skulle det bli dödligt bara att röra sig utomhus när det är över 40 grader varmt. Och effekten kommer snabbt. Inom några timmar skulle en människa kokas till döds både inifrån och utifrån."

https://www.expressen.se/nyheter/qs/klimat/reportage/det-ar-varre-an-du-tror--atta-satt-jorden-kan-ga-under-pa/

Magi-cat
2018-08-11 07:18
#31

Mycket med det där och mycket att ta in. Och inget av det är särskilt uppmuntrande. Det stärker intrycket av den forskning som tas upp i bl.a. #0.

"Fler av vetenskapsmännen som jag talat med menar att global uppvärmning kan vara lösningen på Fermis berömda paradox, som lyder att om universum är så stort, varför har vi inte fått kontakt med något annat intelligent liv i det? De menar att svaret kan vara att den naturliga livslängden på en civilisation kanske bara är några tusen år, och livslängden på en industriell civilisation kanske bara några hundra."

Vattnet också. En kamp om dricksvatten, rent friskt vatten utan vilket vi inte kan leva. I den stunden tillåts försvaret öva krig och beskjutning i Vättern, en av våra största dricksvattentäkter. Det är kortsiktigt så det förslår.
Andra vill privatisera allas vårt vatten…Vilken dröm för den cyniske kapitalisten, att dyrt sälja det vatten alla behöver…

" Men klimatforskare har en märklig slags tro: de säger att vi kommer att hitta ett sätt att föregripa radikal uppvärmning, eftersom vi måste det."

Jag hoppas inte mycket på den tron, men jag tror det måste finnas ett hopp. Det hoppet måste bottna i att vi bättre ska ta vara på vår underbara Pale Blue Dot och göra det på ett sätt som gagnar ekosystemen och handhar och fördelar resurserna på ett långsiktigt och hållbart sätt. För alla, inte bara de rika.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-08-11 08:50
#32

"Klimatångest". Ett nytt ord. Sällan är det väl mer på sin plats med "ångest" än när det gäller själva livets villkor och plats för fortlevnad.

Hur hanterar vi vår klimatångest?

Här är några tips. Även om jag inte håller med om allt och det är förmodligen helt otillräckligt, men i alla fall:

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/221334


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: