Annons:
Etiketterdjurmiljönatur
Läst 602 ggr
Magi-cat
2018-06-08 09:03

Om ditt husdjur blir bitet av en huggorm

"Om du vet att din hund eller katt har blivit biten av en huggorm gäller det att både bevara lugnet och handla snabbt. 

  • Vila. Bär om möjligt ditt djur så sprids giftet långsammare i kroppen. Lägg inte tryckförband, och försök inte suga ut giftet från bettet. 

  • Åk direkt till veterinär. Även om din hund eller katt verkar obesvärad, uppsök alltid veterinär om du misstänker att djuret blivit ormbitet. 

  • Kortison eller inte? Tidigare var det vanligt att behandla svullnaden efter ormbett med kortison. Men det finns studier som visar på både positiva och negativa effekter av att ge kortison direkt efter huggormsbett. Prata alltid med veterinär innan du ger ditt djur kortison. 

  • Eftervård. Strikt vila i 10–14 dagar rekommenderas efter bettet. "

  • http://www.mynewsdesk.com/se/evidensia/pressreleases/raad-om-din-fyrfota-vaen-blir-ormbiten-984323

Förr var det enklare, när man alltid skulle ha kortison hemma, för säkerhets skull. Nu vet man alltså inte. Så - kontakta alltid veterinär!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Lona
2018-06-08 09:18
#1

Lite lustigt i sammanhanget, min första hund blev biten av något när vi var ute. Hysterisk matte som lyckades fixa skjuts till Blå Stjärnan, givetvis på en söndag. (Vilket fick mig att fundera eftersom väldigt många tydligen väntar med att åka in tills det inte är jourtid längre. Hur vågar man gambla så med sin hunds liv?!) Det visade sig dock att det inte var ett ormbett - Raskva hade blivit biten av en RÅTTA! ;-P Inget gift med andra ord, även om veterinären rensade såret och satte in antibiotika. Vi hade gott kunnat vänta till dan därpå, men hellre en gång för mycket än tvärtom! Har flera vänner vars hundar blivit riktigt, riktigt illa däran av ormbett och det hängt på ett hår att de klarat sig. Inläggning i över en vecka, flera dygn på IVA, blodtransfusioner, amputation av ett ben och kvarstående njurpåverkan är några av de saker de råkat ut för - kostnaderna ska vi inte tala om…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
2018-06-08 10:11
#2

#1 Wow, en råtta! 😃 Det var ju bättre än orm i alla fall!

Jag förstår så väl din hysteri och visst är det konstigt att de alltid lyckas bli bitna när det är helg! 🤪

Som min ena katt som blev biten på långfredagen en gång. Ingen lokalveterinär anträffbar, inget jouröppet i största staden en timme bort!

Jag blev hänvisad till närmaste jouröppet 14 mil bort! Just då bedömde jag att det var bättre för katten att ta det lugnt hemma, än utsätta honom för stressen att åka bil så långt. (Det var inte precis någon motorväg heller.) Och han klarade sig bra. 🥵

Ja, usch, hundar blir riktigt sjuka…😢

En katt hade jag som var inlagd ett par dagar. Han piggnade till snabbt sedan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
2018-06-16 03:16
#3

Om man ger cortison kan man inte ge antidot, dvs motgift. O andra sidan är den behandlingen relativt dyr, en normaldos för 20 kg hund kostar typ 6000 kronor för 12 - 13 år sedan.. Preparatet har låg hållbarhetsdatum så det finns inte tillgängligt överallt.

Har själv haft en hund som blev biten, var bara en svullnad i läppen, trodde han fått en träflisa där. Han hade lärt sig att fånga o stapla ved när husse högg. Efter några veckor blev halva huvudet stort som en halv fotboll, lever o njurar blev skadade o han blev halvdisigt ansiktsförlamad. Därefter följde två års problem med inflammationer i olika organ, så även ögon o tarmar. Han blev aldrig helt återställd o att valla var inte att tänka på. Spår o doftdiskriminering (heter numera nose work) samt minisökruta blev våan räddning.

Han fick somna in vid 9 års ålder p.g.a. malignt lymfom, varför han utvecklade det vet ingen.

❤️🌺💔

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
2018-06-16 03:21
#4

Om din ormbitna hund väger för mycket för att bäras i famnen så får du gå ner på knä o lägga den som en boa om halsen. Håll i frambenen med ena handen o den andra om bakbenen (tassarna). Träna detta med hunden så att den blir van med förfarandet.

Ha en bra o säker sommar, hoppas ni slipper infekterade fästingar. 👍

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Magi-cat
2018-06-16 07:55
#5

#3 Stackars vovven. 💔🐶 Beklagar! 
Inget vidare det där med ormar och husdjur. 😢

Om motgiftet är så dyrt och svårtillgängligt låter det ändå som en bra idé med kortison. Men bäst att höra med veterinär först, förstås.

#4 Tack för tips. Alla hundar är som sagt inte så lätta att kånka i famnen eller råkar blir bitna nära bilvägen…

Hoppas också vi slipper både ormar och läbbiga fästingar!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: