Annons:
Etikettrymden
Läst 482 ggr
Loris M
1/12/18, 8:21 AM

Vill du dricka vatten från Mars?

Det mest troliga är att det inte smakar speciellt gott, enligt forskare, men efter en rejäl kokning och rening ska det nog gå bra att dricka. 🙂

"Astronomer har hittat enorma isar strax under ytan på Mars. Det är första gången så djupa och rena ismassor har upptäckts nära ytan. Allt fler pratar om att människan snart kommer ta sig till Mars.  Enligt Maria Sundin, astrofsysiker vid Göteborgs universitet, kan de nya isfynden innebära en framtida resurs för oss människor,

– Vi människor är extremt beroende av vatten, och finns det ren is lätt tillgängligt på Mars, så innebär det att man inte behöver frakta med sig stora mängder vatten,  utan att det finns på plats, säger Maria Sundin.

Genom att undersöka bilder från rymdsonden Mars Reconnaissance Orbiter, MRO, som befinner sig i en omloppsbana runt Mars, har amerikanska forskare upptäckt åtta klippor med branta sluttningar av is.

Isen, som nötts fram av väder och vind, börjar någon meter under själva markytan och är på vissa ställen över 100 meter tjock." 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6858786

Annons:
Magi-cat
1/12/18, 8:46 AM
#1

Intressant! Så mycket "rent" marknära vatten, rent av enorma ismassor,  på Mars låter som en saga! 😮

Men astronauter där redan om 20 år? Nja…🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/12/18, 8:49 AM
#2

Som svar på rubriken: Om! 😃🌊


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
1/12/18, 8:52 AM
#3

😊Det allra bästa vore förstås om vi kunde sköta om det vatten vi har på jorden bättre. Jag vet inte om vattnet/isen på Mars fyller någon funktion eller kommer att fylla någon funktion där, jag tycker dessutom det känns lite märkligt att forsla det därifrån och hit.

Magi-cat
1/12/18, 8:58 AM
#4

#3 Precis! Jag kan inte låta bli att känna stark oro för Mars-vattnet - också. Människan kommer med stor sannolikhet att bära sig likadant åt där. (Hoppas jag har fel.)

Jag tror inte vattnet ska forslas hit, utan användas till eventuella bosättningar där…Det löser den så avgörande vattenfrågan för de framtida eventuella bosättarna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
1/12/18, 9:10 AM
#5

Jag har inte heller några höga tankar om oss själva. Vi är så himla duktiga på att förstöra vår miljö och de resurser vi har på Jorden. Tror inte att vi skulle ha några problem med att sabba Mars också. 😕🤓

Ja, tanken med vattnet är att vi slipper transportera det härifrån dit.

[NeferNefer]
1/12/18, 9:46 AM
#6

Aha. Ja, jag tycker nog att vi kan hålla oss på jorden (hehe!). Det känns väldigt osnyggt att först sabba en planet, och sen inte göra något för att återställa den utan fortsätta med att sabba andra planeter.

Annons:
Magi-cat
1/12/18, 8:02 PM
#7

Genom att studera glaciärerna kan man också sluta sig till hur klimatet varit tidigare på Mars.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/glaciarer-upptackta-nara-mars-yta

Väldigt spännande. I äldre SF-litteratur var Mars alltid "den döende planeten". Vattnet och livsmöjligheterna som försvann.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
1/12/18, 8:04 PM
#8

Fascinerande! Hoppas vi får veta mer om det här snart 👍

Upp till toppen
Annons: