Annons:
Etiketterdjurmiljönatur
Läst 4167 ggr
Magi-cat
1/9/18, 8:25 PM

Murmuration

Konsten att flyga eller flygandets konst.

Se molnet av starar som böljar i dansen, utan att kollidera med varandra. Helt fantastiskt!

Se även denna:

http://www.bbc.com/news/av/uk-england-suffolk-42881898/rspb-minsmere-winter-starling-murmuration

Flockarna med starar kan innehålla från några hundra till otroliga tiotusen individer! Tänk vilken konst att samordna flockens rörelser i luften på alla ledder, utan att kollidera med varandra, klara sig undan faror och hitta någonstans att slå sig ned för natten.

De här fågelbaletterna har studerats ingående i åratal. Man är från forskarhåll osäker på varför stararna uppför sig på detta sätt, men anser sig relativt säkra på vilken metod de använder: 

Varje fågel är i förbindelse med resten av flocken. När fågelflocken utför sina utsökta manövrer, gör varje fågel sin rörelse efter vad grannen gör. Beroende på flockens storlek, hastighet och medlemmarnas flygmönster ändrar sig hela flockens mönster.

Ändå återstår mycket innan man vet exakt vad som formar denna synkrona rörelse.

Bl.a. använder man datasimuleringar för att få mer svar.

(källa http://www.huffingtonpost.com/2013/02/01/starling-murmuration-bird-ballet-video_n_2593001.html)

Mer om murmuration i Illustrerad Vetenskap 2016:16

Här tar man upp stararnas speciella ögon som fungerar som höghastighetskameror och gör så att fåglarna i de täta dansande flockarna inte flyger in i varandra. De har alltså extremt snabb reaktionsförmåga och ögonen behandlar ett stort antal bilder i sekunden, många fler än vad som är fallet hos oss människor.

Det vi uppfattar som en sammanhängande rörelse ser staren som en rad enskilda bilder. När en rovfågel förbereder en attack reagerar den yttersta staren i flocken och reaktionen fortplantar sig snabbt genom hela flocken som gör en kollektiv undanmanöver.

Men varje stare behöver inte hålla ögonen på hela baletten, utan bara 6-7 starar i närheten och anpassa sina reaktioner efter dem.

Resultatet blir att hela molnet ser ut som en enda sammanhängande organism..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tarotstollan
1/11/18, 10:42 PM
#1

Det är fascinerande och helt otroligt vackert!  🙂

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Loris M
1/12/18, 8:13 AM
#2

Vackert! 😍

Kom att tänka på The birds som gick häromkvällen. 🙂

Magi-cat
2/2/18, 7:45 AM
#3

Rena meditationen att titta på dem.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2/2/18, 7:58 AM
#4

.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/5/18, 5:48 PM
#5

Wow!

"En man i Jordanien, Nathir Rawashdeh råkade ha videokameran med sig då en jättelik fågelsvärm gjorde en uppvisning i formationsflygning över Döda havet.

Det är sannolikt starar som gör en nattlig uppvisning före de söker sig till skogar och snår för att sova, säger Teemu Lehtiniemi, som är forskningschef vid Birdlife.

De här stararna är ändå inte på väg att flytta till Finland över sommarn. Våra starar övervintrar på de brittiska öarna och i övriga Västeuropa.

I år är flyttfåglarna sena på grund av den kyliga våren"

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/04/05/se-stararnas-statliga-flyguppvisning


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
4/9/18, 10:07 AM
#6

Man häpnar, vilken kordination; man undrar om det finns något överordnat tänkande hos flocken, de verkar - precis - som alla vet vad de ska göra.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Upp till toppen
Annons: