Annons:
Etiketterdjurmiljönatur
Läst 6832 ggr
Magi-cat
2017-12-15 19:00

Varför sjunger isen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ibland kan man få höra ljud från isen på en stor sjö, som om den "sjunger" eller "råmar" Vad beror fenomenet på?

Förklaringen är att ljudet uppstår när det bildas sprickor i isen. Sprickorna sprider sig snabbt och sätter isen i vibration. Det är dessa vibrationer som man hör när de fortplantar sig till luften, .

Med lite tur kan man höra ljudet som följer sprickbildningen och snabbt kommer närmare.

Varför spricker isen?

Hela tiden byggs det upp spänningar i isskorpan, lite som de spänningar som förekommer i jordskorpan och till sist utlöser ett Jordskalv. Sången vi hör är alltså som ett "isskalv" i isen.

Oftast utlöses sprickorna av tryckförändringar eller stora temperaturvariationer.
På riktigt stora sjöar kan också tidvatten utlösa sprickbildning.

http://illvet.se/naturen/is/varfor-sjunger-isen-pa-stora-sjoar

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/hydrologi/isens-rorelser-1.283


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ghosthunter
2017-12-15 19:17
#1

Det låter spöklikt när det sjunger i isen. Jag bodde ganska nära en sjö på min förra bostadsort och där kunde man höra hur det gned och gnydde och sjöng. Ett väldigt mäktigt ljud som hörs långt….bara man inte blir störd av andra ljud!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2017-12-15 19:28
#2

#1 Vad häftigt! 👍 Kan tänka mig att det låter lite märkligt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
2017-12-15 19:37
#3

Det är häftigt och vackert tycker jag!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[PeterTM]
2017-12-15 19:55
#4

Om man står på isen när sprickan - och ljudet - uppstår, kan det vara mycket skrämmande. Jag hade aldrig hört det där ljudet tidigare när jag en kväll mitt i januari var ute med vår schäfer på isen på Fyrsjön utanför Hammerdal i Jämtland. 

Det var månljust och mycket kallt, runt 25 minusgrader, när det smällde till i övre änden av sjön. Sedan kom ljudet, det startade i ena änden av sjön och drog förbi mig och hunden med sanslös hastighet ända ner till den nedre änden av sjön ett par km bort. Både jag och hunden blev halvt ihjälskrämda och sprickan, omkring 10 cm bred längs hela sjöns längdlinje, såg jag först dagen efter när det var ljust.

Magi-cat
2017-12-15 20:10
#5

#4 Oj! Vilken upplevelse!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

2Sirius
2017-12-15 20:22
#6

#0 " Med lite tur kan man höra ljudet som följer sprickbildningen och snabbt kommer närmare. " He! Precis som Peter #4 snuddar vid, så hae jag INTE tagit mig närmre, så långt bort ifrån som möjligt, så man inte åker i… Eller tänkte jag fel nu? Du menade kanske, med lite tur så kan man, trygt stå på stranden… Och uppleva samma som Peter 😀

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[PeterTM]
2017-12-15 21:20
#7

#6 Isen var ovanligt slät med bara lite stråk av pudersnö här och var. Jag var på isen med hunden och lekte, hade med mig några stenfrusna ruttna potatisar som jag sköt iväg över isen med en hockeyklubba och hunden jagade efter dem. Volymen av ljudet var enormt hög och jag som aldrig hört det tidigare, trodde att det var jordens undergång eller nåt sånt.

Ghosthunter
2017-12-15 21:38
#8

Haha….jordens underjord låter det faktiskt som!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Dioramabyggare
2017-12-15 21:46
#9

Sådana ljud hördes när jag och några till var på geocaching till en sjö här i Dalarna i mars i år. Vi hade varsin sparkstötting och det var inte så lite läskigt att höra det där knakandet i isen. Vi hade med oss ispik och isdubbar, men jag var ändå mera försiktig, åkte långsammare, ju mer och högre det knakade.

Magi-cat
2017-12-16 08:31
#10

I länken nedan kan vi läsa om varför isen sjunger när vi åker långfärdsskridskor. 

När skridskon träffar isen genereras en ljudpuls som består av en kakafoni av olika toner, ungefär som när man lägger armarna på pianots tangenter.

Men skrinnaren hör bara en enda ton. Förklaringen är som följer:
"Hade ljudpulsen skapats i luft hade alla tonerna i det disharmoniska ackordet gjort sällskap ut i världen. Men genom is far tonerna iväg med olika hastigheter. 

En av tonerna rör sig dock med samma hastighet som ljud gör i luft. Vågrörelsen genom isen förstärker då ljudvågen i luften och den luftsnabba tonen hörs starkare. "

Gunnar Lundmark säger också att man inte hör tonen från sina egna skridskor. Det beror på att den breder ut sig över isen och först efter ca 20 m nått öronhöjd. Därför måste man vara två skrinnare på isen för att höra sången.

Intressant är också att tonen blir "tunnare" med tunnare is. Därför kan den varna skrinnaren som annars riskerar att komma ut på för tunn is.

Dessutom ska en person med absolut gehör, kunna lyssna sig till isens tjocklek…Vid trestrukna C är isen alltför tunn och det är bäst att vända.

https://www.nyteknik.se/digitalisering/isen-sjunger-om-fara-6448457.

Väldigt intressant, men säkrast är att hålla sig på landbacken om isen är osäker, med eller utan musiköra. 🎧


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Ghosthunter
2019-01-27 17:58
#12

Ja, det är nästan något magiskt över det där🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Magi-cat
2019-01-28 08:36
#13

"45 mm, de e ju tjockt, ju". 😂

Se på "thin ice skating", Sverige, och lyssna på de fantastiska ljuden!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
H
2021-02-20 18:31
#15

Ibland låter det som om jättelika bubblor av gas tar sig igenom isen. Samtidigt konstigt eftersom isen inte haft några hål för i så fall borde man ju trillat i. Men ljudet låter som om det är precis i närheten av där man själv befinner sig. Någon som har en förklaring på fenomenet? Kan det vara gas från sjöbotten som pyser upp och slår i isens undersida?

Magi-cat
2021-02-20 20:39
#16

#15 Intressant iakttagelse! Vad det är fint med is!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2021-02-21 19:51
#17

Här sjunger isen:

"Att isen låter och knakar är vanligast när temperaturen faller. Det beror på att isens undersida har temperatur noll grader eftersom den är i kontakt med vattnet. Ovansidans temperatur sjunker vid kallare väder och drar därför ihop sig. Varm is tar nämligen större plats än kall is som drar ihop sig. Spänningarna i isen leder till sprickor och det är när dessa sprickor uppstår som ljudet bildas"

https://www.vk.se/2017-12-07/tv-har-sjunger-isen


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

För två veckor sedan hade isen lagt sig på Holmträsket utanför Åmsele. Under hela dagen och natten spelade isen sin "musik", som VK:s Elin Stormare fångade på film. Hör det mäktiga naturfenomenet när isens spänningar brister.
Magi-cat
2021-02-21 19:54
#18

#15 Nu har jag läst runt lite i olika länkar men inte hittat något specifikt om bubblor, utan det är sprickor man talar om som en följd av temperaturvariationer.

Vi får fortsätta att hålla koll. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: