Annons:
Etikettnaturfenomen
Läst 1740 ggr
Loris M
2017-12-03 09:37

Eldtornados

(Till sajtens Lexikon om sajtvärden tycker att det är okej)

Det finns en tidigare tråd om "Världens häftigaste naturfenomen" och eldtornados är en av dem. 

Jag är väldigt "förtjust" i sällsynta naturfenomen eftersom det oftast krävs väldigt speciella väderförhållanden för att det ska kunna inträffa. För att en eldtornado ska kunna uppstå krävs det bl.a. en stor skogsbrand, rätt vindstyrka och vind från flera riktningar samt att det blåser uppåt och inte horisontellt,  ett åskväder, askmoln (ett moln som skapas av branden) att varm luft möter kall luft och skapar virvelvindar och att dessa i sin tur suger upp lättantändliga gaser från marken…

Forskare (de flesta) hävdar att det är skillnad mellan eldvirvlar och eldtornados där de senare är en extremare form och uppstår ur ett askmoln och inte som virvelvindar från marken. Eldtornados är inte speciellt dokumenterade och det finns inte heller så mycket forskning om det.

Det var i samband med den stora branden i Canberra i Australien 2003 som eldtornados uppstod och som väckte forskarnas intresse och gjorde att de studerade förhållandena närmare för att se hur detta kunde inträffa. Det här anses vara det första dokumenterade fallet. 

"Som så många skogsbränder var det en naturkatastrof och olika utredningar har tillsatts för att se vad som kunde gjorts bättre, om elden kunde hejdats tidigare och vad som kan göras för att förhindra ett liknande scenario. Men även forskare studerade intresserat vad som hänt. Bland annat undersökte man rapporter om en virvelstorm av eld, en eldtornado, som påstods ha dragit fram i samband med bränderna. Turligt nog i obygden där det fanns få människor och byggnader.

Med hjälp av bilder, satellitfoton, analyser av skador och annat kunde man fastställa att det varit en kraftig eldstorm – vindstyrkan uppskattas ha varit över 70 meter i sekunden. Virvelvinden bildades när het luft från bränderna steg uppåt och skapade roterande vertikala vindar.

Ett så kallat pyrocumulonimbusmoln – ett moln som bildas när mycket het luft stiger, som vid en skogsbrand – bildades, och från det sökte sig en ­tornado ner mot marken. När den nådde elden uppstod en jättelik roterande eldpelare med extremt­ starka vindar.

Det anses vara det första dokumenterade fallet där elden skapat ett eget vädersystem som sedan givit upphov till en eldtornado."

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/eldtornados

Fenomenet uppstår mest i Australien och USA men det är inte helt uteslutet att det skulle kunna uppstå i Sverige också, även om det inte är speciellt sannolikt då det krävs mycket speciella förhållanden. Dock finns det rätt förutsättningar även här vad gäller bränder, terrängen, vindstyrkan m.m.

Annons:
Magi-cat
2017-12-04 09:44
#1

Tack Loris M!🌺 Väldigt gärna till Lexikon!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2019-07-18 16:57
#2

Eldtornados är inte så extremt ovanliga som man tidigare trott. Risken blir större vid stora skogsbränder som varar flera dygn.

Se klippet, ca 1 min:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-uppstar-den-sallsynta-eldtornadon


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2023-08-26 09:00
#3

En eldtornado filmad i British Columbia, Kanada. "Extremsällsynt fenomen".

Det har varit mycket bränder i Kanada i år. Sammanlagt har en yta motsvarande Grekland drabbats.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/brandmannens-chock-nar-eldtornadon-visar-sig-/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

I British Columbia i Kanada kunde ett ovanligt fenomen skådas under skogsbränderna, nämligen en eldtornado.
Upp till toppen
Annons: