Annons:
Etikettnaturfenomen
Läst 10029 ggr
Magi-cat
2017-11-10 12:24

Mareld

Mareld är ett fascinerande  - och vackert turkosaktigt - fenomen som glimrar med nästan magiskt sken i  sensommarnatten.

Den s.k. marelden är i själva verket ett exempel på Bioluminiscens, självlysande plankton (vanligen dinoflagellaten Noctiluca scintillan  i Västerhavet och  Alexandrium ostenfeldii i Egentliga Östersjönsom avlossar ljusblixtar. När plankton samlas i tillräcklig mängd kan man få se det karakteristiska skenet på havsytan, om man har tur. (1) (3)

Men varför ljusblixtar?

Ljusblixtarna antas vara en försvarsmekanism för att undvika att bli uppäten. Vid fara skruvar mareldsorganismerna upp ljuset, t.ex. när de känner sig hotade av småfisk. (2), (3)

Noctiluca scintillans är encelligt djurplankton och lever självt av att äta andra organismer. (1)

Men marelden är inte bara vacker. Den kan också ses som varningssignal för oss att någonting är fel. (2)

Forskning vid Göteborgs Universitet visar att marelden kan förstärka ljusintensiteten om många fiender finns i närheten. (2)

"– Mareldsorganismerna upptäcker sina fiender med hjälp av luktsinnet och skruvar upp ljuset när risken är stor att bli uppäten. De lyser oavsett men blir extra ljusstarka om fiender är i närheten, säger Jenny Lindström, forskare vid institutionen för biologi och miljövetenskap." (2)

När vi badar eller åker båt i vattnet, utlöser vi larmsignalerna. Detta kostar energi för mareldsplanktonet och kortsluter dem för ett tag. Det tar då tid för dem att ladda upp sig igen.

Fenomenet kan också ha betydelse för miljön. Algblomning kan vara giftig eller inte giftig. Om vissa arter av plankton har mer framgång med ljuset än andra, kan det leda till mer giftig algblomning.

I klippet i länk (2) ser vi mareldsvatten skakas…

1. https://www.smhi.se/kunskapsbanken/oceanografi/vad-ar-mareld-1.16840

2. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ny-forskning-darfor-lyser-marelden-starkare

3. https://sv.wikipedia.org/wiki/Mareld

klippet ovan är från Maldiverna


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2017-11-10 19:18
#1

Åh mareld har jag sett mycket i Bohuslän. Oftast om sensommaren. Vi brukade bada i mareld eller bara sitta på bryggan och slänga i småsten för att få se det vackra skimrande på sena kvällar eller nätter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2017-11-10 19:59
#2

#1 Har du, vad häftigt!

Jag har nog aldrig sett det…Men det måste vara mycket speciellt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2017-11-10 20:47
#3

Ja riktigt magiskt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2017-11-11 09:21
#4

Sedan har jag ett annat minne som inte har med mareld att göra.

Som tonåring och många sena nätter så var vi ett moppegäng som alltid samlades vid en sjö där det fanns ett stort odlat fält  alldeles bredvid och ibland kunde man se som små blixtar alldeles ovanför grödorna.

Jag har i hela mitt liv trott att det var "kornblixtar" medan jag numera lärt mig att det är något helt annat😃

Är det någon som har en aning om vad detta kan ha varit?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2017-11-13 09:49
#5

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2017-11-13 10:05
#6

#5 Fin bild i den länken! 😍

Mer bra-att-veta ur länken:

"Orsakas av mikroalger som kallas dinoflagellater. De är plankton, vilket innebär att de svävar fritt i vattnet.

Dinoflagellater lyser upp för ett ögonblick när vattnet rörs om av människor, djur, båtar eller på annat sätt.

De är mycket känsliga för rörelser i vattnet, som ändrar ph-värdet inne i algen och startar den kemiska reaktion som orsakar ljusskenet."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2017-11-13 10:53
#7

Det finns många YT-klipp om Bioluminiscens.

I det här får vi lära oss lite om hur fenomenet uppkommer.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-05-04 19:28
#8

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2018-09-13 14:55
#9

Mareld får havet att lysa och gnistra - i Naturmorgon:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1027&artikel=7031440


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Maria
2018-09-13 15:41
#10

Åh jag blir alldeles nostalgisk❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2018-09-13 15:47
#11

🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sjuttan
2018-10-06 10:00
#12

Visst är mareld magiskt! När jag bodde i Uddevalla for vi ibland under sensommar/höst ner till havet bara för att skvätta vatten med händerna och förundras. Det var alltid i skymningen vi tog en sådan tur.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Magi-cat
2018-10-06 10:10
#13

#12 Det måste varit underbart och magiskt! 😍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2021-08-26 09:17
#14

På grund av varmare klimat kan det hända att det blir mer mareld och senare på året. Detta var hösten 2020. Vi får se om samma effekt märks i år 2021.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/varmare-klimat-ger-mareld-i-december


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

2020 blir med stor sannolikhet det varmaste uppmätta året hittills i Sverige enligt SMHI. En av effekterna med det varmare klimatet är ett ovanligt varmt hav och med det ovanligt sen mareld längs kusten.
Upp till toppen
Annons: