Fenomen iFokus

Fenomen

Etiketter: väderlekårstider
Läst 26 ggr
Magi-cat
3

Kallaste aprilnatten på 30 år

Det verkar som om våren vänt om.

Det snöar i södra Sverige och folk sitter insnöade på vägarna, igen.

I Nikkaluokta har den lägsta april-temperaturen på 33 år uppmätts: -34,1! 🥶

Orsaken till extremkylan sägs vara avsaknaden av moln! (Har det varit molnfritt de senaste 30 åren? Det kan inte vara enda orsaken.)

"Orsaken bakom extremkylan är avsaknaden av moln, som annars fungerar som ett täcke för jordklotets värmestrålning. En molnfri natt försvinner värmen istället ut i rymden, vilket medför ett klart och kallt väder."

Mer snö även söderut kan väntas …

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kallaste-aprilnatten-pa-30-ar-i-sverige/

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Det har varit extremt kallt på flera håll i norr under natten. I Lapplandsfjällen vid Nikkaluokta uppmättes hela 34,1 minusgrader. Det är den kallaste aprilnatten i hela Sverige på 33 år.
[solljust]
0

Jisses 34,1 tyckte jag såg dom hade 29 nånting häromdagen du store tid så kallt den här tiden på året 😲

Nja det här med molnen ja det kan ligga en del i det med men läste något om polarvirveln för nån dag sedan att den gått i motsatt riktning mot vad den ska och då kan det bli kallare hos oss men om det påverkar nu ingen aning ingen koll men mycket mer påverkar det här i klimatets kristider.

Polarvirveln som jag förstod det var på väg att rätta upp sig, ska se om jag hittar artikeln om det.

Jupp här är den.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/polarvirveln-andrade-kurs-snurrar-baklanges/

Jag tänker att det är många faktorer på hela jorden som påverkar dom väder vi har idag och hur viktigt det är att få upp ögonen för klimatet på riktigt för våra politiker det är allvar med så mycket och det måste dom få in i sina tröga skallar att allt hör ihop även om det är stora avstånd på vår jord.

Ett meteorologiskt fenomen har skett över Arktis. Den stratosfäriska polarvirveln har nämligen ändrat kurs – och snurrar nu baklänges. – En betydande omsvängning, säger klimatologen Amy Butler.