Risk för vulkanutbrott på Island
Risken för ett stort vulkanutbrott på Island ökar. Svaveldioxid stiger ur sprickorna, vilket brukar vara ett tecken, och det sker många skalv.
Ingen kan säga vad som händer, eller när. Många har måst lämna sina hem och bor nu hos vänner och släktingar eller i sommarstugor. Alla hjälper varandra, de är lite vana med det och med de risker som alltid finns på ön.
https://svenska.yle.fi/a/7-10045358
Stora sprickor har öppnat sig i vägarna.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/islandska-vagar-kollapsar/
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2023-11-15 17:19 av Magi-cat
#0: Vad hinner man på fem minuter egentligen? Särskilt när man är stressad och uppjagad. 🤔
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1 Hemskt verkligen. De är ändå kunniga och vana vid naturkrafterna, men nu känns det som om det är något utöver det vanliga.
Man kan bara hoppas att det lugnar sig.
#2: Ja, det är tufft att behöva evakuera på fem minuter.
Funderade själv på det för snart ett år sedan, när grannlägenheten brann. Tack och lov släcktes branden snabbt och vi andra behövde aldrig lämna huset, men det fick mig att tänka efter vad jag skulle ta med mig om det hade behövts. Kan säga att hjärnan var rätt tom då, så jag hade förmodligen inte fått med mig så mycket.
Fast om jag förstått det rätt fick de boende på Island åka tillbaka, efter att de blivit evakuerade, och hämta det nödvändigaste. Så förhoppningsvis hann de tänka efter vad de skulle ta med sig.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3 Man är nog aldrig förberedd. Och jag kan tänka mig att man inte tänker särskilt klart när det är kris och panik …
På Island fick de visst hämta sina djur som de hade åkt ifrån …
Kort informativt klipp i länken nedan om Grindavik och risken för vulkanutbrott.
"Tusentals Jordskalv har skakat sydvästra Island under de senaste dagarna och allting tyder på att ett stort vulkanutbrott är på kommande"