Annons:
Etiketterrymdenmånen
Läst 156 ggr
Magi-cat
4/26/21, 7:31 PM

Supermåne

Tisdagen den 27 april kl 05.31 gäller det att passa på och titta ut! Då är det nämligen årets första supermåne!

"Supermåne" innebär i korthet att jorden, månen och solen är i linje och månen (fullmåne eller nymåne) i sin närmaste position till jorden.
Inom astronomin används inte begreppet supermåne, utan perigeum-syzygy, med vilket man avser en fullmåne som infaller nära perigeum.

Det kan förmärkas ett högre tidvatten vid supermåne.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Superm%C3%A5ne

https://www.expressen.se/nyheter/snart-kommer-supermanen-sa-ser-du-den-bast/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Allt du behöver veta inför supermånen 2021. Hur du ser supermånen bäst, vad fenomenet innebär och när det inträffar nästa gång.
Annons:
DesK
4/26/21, 7:35 PM
#1

Ska försöka komma ihåg att titta på den imorgon bitti 😊

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Magi-cat
4/26/21, 7:36 PM
#2

#1 Hoppas den syns! 🌕🌟

Här är det mulet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
4/26/21, 9:31 PM
#3

Jag har tittat nu de senaste kvällarna, här har varit klar himmel. 🌕

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

åkerhumla
4/26/21, 10:16 PM
#4

Här har vi givetvis mulet…


☀️ skiner alltid bakom molnen
❇️ Mañana es un otro día ❇️

Sajtvärd på Lenormand

Carmarino
4/27/21, 5:17 AM
#5

Här är det klart väder men månen är i "fel" väderstreck nu, så den syns inte i något av mina fönster. Är inte ens säker på om den syns om jag går ut. Men jag fotograferade den igår kväll, när den hängde på himlen utanför min balkong. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
4/27/21, 5:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag såg den till höger om flaggstången, delvis dold av träddungen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Carmarino
4/27/21, 8:08 AM
#7

#6: Tjusigt. Tror att månen här doldes av träden på andra sidan vägen. Hade förmodligen fått ta mig ner i stan för att se den, och det hade jag inte lust med så tidigt på morgonen - i minusgrader. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
4/27/21, 8:24 AM
#8

Tack för era kommentarer, observationer och vacker bild!!! Så tjusigt, DesK!😻🌕🌟


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

DesK
4/27/21, 8:25 AM
#9

När jag tog fotot stod jag ca 3 m från vår säng och Zaki öppnade bara ett öga och suckade djupt 😁🐕

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
4/27/21, 4:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#10

Så här såg månen ut igår kväll vid halvelvatiden. Bilderna är tagna med min lilla Panasonic DMC-TZ70 - utan stativ. Så jag är rätt nöjd med bildkvaliteten även om bilderna inte blev superskarpa.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DesK
4/27/21, 4:33 PM
#11

Carmarino, snyggt! 👍

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Carmarino
4/27/21, 4:37 PM
#12

Tack DesK. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
4/27/21, 4:57 PM
#13

Underbara bilder, tack så mycket! 🌺🌕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Carmarino
4/28/21, 1:32 AM
#14

Tack Magi-cat. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
6/3/21, 9:10 AM
#15

Kunskapskanalen visar den brittiska dokumentären "Månens okända sidor". Första gången var igår kväll, men programmet visas också fredag 4/6 kl. 17.30, lördag 5/6 kl. 19.25 och måndag 7/6 kl. 18.15. Det går även att se på SVT Play till den 30 september.

Blodmåne, supermåne och Månförmörkelse är några av månens alla fantastiska fenomen. Med hjälp av lågljuskameror fångas månen i sitt naturliga ljus på ett sätt som vi sällan fått se förut. Vi får också se det märkliga inflytande den har över vår planet, från korallreven i Stilla havet som fortplantar sig i synk med månens cykler, till en solförmörkelse där månen förvandlar dag till natt i USA.

https://www.svtplay.se/video/22838646/manens-okanda-sidor


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Blodmåne, supermåne och månförmörkelse är några av månens alla fantastiska fenomen. Med hjälp av lågljuskameror fångas månen i sitt naturliga ljus på ett sätt som vi sällan fått se förut. Vi får också se det märkliga inflytande den har över vår planet, från korallreven i Stilla havet som fortplantar sig i synk med månens cykler, till en solförmörkelse där månen förvandlar dag till natt i USA.
Carmarino
7/13/22, 7:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Ikväll är det årets sista supermåne. Just nu är det mestadels klart väder här, så kanske det finns en chans att jag kan få se supermånen den här gången. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: