Fenomen iFokus

Fenomen

Etiketter: ÄrstidervÀderlek
LĂ€st 649 ggr
Magi-cat
2019-07-29 08:46
2

Tropisk natt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(Till vĂ„rt lexikon) đŸ˜Ž

Heta dagar, fantastiska kvĂ€llar - och ovanligt varma nĂ€tter har vi haft i juli den hĂ€r sommaren. Det talas t.o.m. om tropiska nĂ€tter ☀

En tropisk natt Àr kortfattat en natt nÀr temperaturen inte gÄr under 20 grader Celsius.

Vanligast Àr det att fenomenet uppstÄr vid kusten, stora sjöar eller över hav nÀr det under en period med varmt och soligt vÀder lagrats vÀrme i vattnet. Denna vÀrme avges under natten och hÄller temperaturen uppe.

Det Àr inte sÄ vanligt med tropiska nÀtter i Sverige. Under 2017 hade vi inte nÄgon, men under den ovanligt varma sommaren 2018 noterades inte mindre Àn 27 stycken
 Detta slÄs dock av rekordÄret 1997 dÄ det var inte mindre Àn 30 stycken.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/tropiska-natter-1.1085

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/tropiska-natter-1.1085

bild frÄn pixabay.com

"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
💓 SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
2019-07-29 09:06
1

SMHI har mycket bra information pÄ sin sida! Jag har ju en ÄskrÀdd hund sÄ nÀr det Àr sÄ hÀr varmt följer jag vÀdret rÀtt noga. PÄ nÄgon annan sajt tipsades om Lightningmaps.org, en karta över hela vÀrlden dÀr man kan se blixtnedslag i realtid. Det Àr ganska fascinerande att följa, bÄde nÀr det Äskar hemma och nÀr det brakar loss rejÀlt nÄgon annanstans.

"Jag Àr inte klok men jag Àr smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magi-cat
2019-07-29 09:07
0

#1 JÀttebra att det finns sÄ man kan vara förberedd!

"Freden mÄste komma först. Gör den inte det, min vÀn, kommer inget efter den."
💓 SajtvĂ€rd pĂ„ Fenomen, HjĂ€rnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lona
2019-07-29 09:16
0

#2, Precis! Fast igÄr höll jag pÄ att bli helt tossig, ett rejÀlt ÄskvÀder drog rÀtt över sÄ jag stoppade in hundarna i bilen och Äkte ivÀg. Varenda gÄng jag tÀnkte att det nog Äskat klart sÄ vÀnde Äskan och kom tillbaks! Det Äskade Ät alla hÄll och kanter, helt hopplöst att undvika men i bilen mÀrks det ju inte sÄ mycket.

"Jag Àr inte klok men jag Àr smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com